MIÉRT GYŰJTS KORTÁRS MŰVEKET? AMIÉRT MEGÉRI MŰGYŰJTŐVÉ VÁLNOD
„AZ EMBEREK AZÉRT GYŰJTIK A KORTÁRS MŰVÉSZETET, MERT AZ ÁLTALUK MEGÉLTRE REFLEKTÁL.
SOKKAL RELEVÁNSABB A MINDENNAPI ÉLETÜKRE NÉZVE, MINT MONDJUK PICASSO KUBISTA KORSZAKA.”
Andrew Renton, kurátor, Cranford Collection, London
Ígéretes befektetés
Magas státusz
A birtoklás legszebb formája
Önálló alkotás
Társadalmi-kulturális hozzájárulás
A legnemesebb önarckép
/ MAGAS HOZAMLEHETŐSÉG
A kortársak között még él a gyűjtő “felismerése”, hogy egy adott mű idővel nagyon értékes lesz. Ugyanez a már kanonizált alkotókkal kapcsolatban nem működik, nincs bennük akkora értéknövekedési potenciál.
„Szembesülve a hagyományos befektetési eszközök megbízhatatlanságával, a folyamatosan növekvő árakat produkáló műtárgyakra a befektetők egyre inkább egy átfogó befektetési portfólió legitim részeként tekintenek.”
Gömör Béla, műgyűjtő, Budapest
/ KÜLÖNLEGES STÁTUSZ
A művészet értése és értékelése mindig is egy szűk társadalmi-kulturális réteg kiváltsága volt, és minden bizonnyal az is marad. Éppen ezért, aki a kellő energiabefektetéssel műértővé válik, egy megbecsült elit részese lesz.
„(…) Aztán egyszer meglátogatott Lossonczy Tamás, mondtam neki, Tamás bácsi, akárkinek mutatom ezt a képet, nem tetszik neki. Mire azt válaszolta: az a jó.”
Vass László, műgyűjtő
/ A BIRTOKLÁS ÖRÖME
A legtöbb ember szeret szép dolgokat birtokolni. Van, aki az autójára büszke, van, aki a házára. A kortárs művek tulajdonlásánál szebb és nemesebb birtoklás azonban aligha létezik, hiszen ilyenkor nem mást, mint a saját korszakunk szellemiségét birtokoljuk.
„Én ezeket fogyasztom, élvezem, ide-oda pakolgatom, nézegetem, kielégítem vele a mélyen bennem rejtőzködő feudális hajlamaimat, a birtoklási vágyamat.”
Feuer András, műgyűjtő, Budapest
/ A GYŰJTŐ MINT MŰVÉSZ
Csakúgy mint az öltözködésünk, vagy hogy milyen könyveket szeretünk olvasni, a műgyűjteményünk is rengeteget elárul rólunk. Egy igazán koncepciózus, következetesen kialakított gyűjtemény maga is egy műalkotás.
”Egy gyűjtemény mindig többletjelentést hordoz, nem egyszerűen műtárgyak összessége. A gyűjtő mindenképpen új, addig nem létezett összefüggésrendszert hoz létre.”
Kertész László, művészeti szakértő, művészettörténész, kurátor
/ EGY IZGALMAS KALAND
A kortárs művészetnek, ha jó, hatalmas felforgató ereje van. Egy jó koncepció forradalmian reflektál az elavult status quo-ra, torz tükröt mutat a jelen értelmetlen, elnyomó, vagy egyéb szempontból tűrhetetlen konvencióinak. Egy gyűjtő épp ennek a hihetetlenül izgalmas jelenségnek válhat részesévé.
„A kortárs művészet legnagyobb erénye, hogy elsősorban a gondolkodásmódunkat és a látáskonvencióinkat célozza. Arra kényszerít, hogy ismeretlen fogalmak előtt nyíljunk meg, vagy értelmezzük, vizsgáljuk újra a mindennapjaink környezetét.””
Kertész László, művészeti szakértő, művészettörténész, kurátor
/ A LEGNEMESEBB ÖNARCKÉP
Míg anno művészeket fogadtak a nemesek, hogy előnyös festmény készíttessenek magukról, a kortárs műgyűjtő utókorra hagyott, a fent említettnél jóval részletgazdagabb önarcképe nem egyetlen festmény, hanem műgyűjteménye összessége lesz.
„A műgyűjtés egy magángyűjtő esetében mindig mélyen személyes, sok tekintetben a gyűjtő individuális tükre.”
Kertész László, művészeti szakértő, művészettörténész, kurátor